2017-09-21 05:19:22

 

 


2017-09-17 15:15:56 ― Redakcja



Droga wiedzy stoi otworem przed wszystkimi ludźmi,

przed każdy zwykłym człowiekiem..

Paulo Coelho

-Inauguracja roku szkolnego 2017/2018

2017-09-11 23:37:06

-Najlepsi z najlepszych

2017-06-21 12:42:16

-Gimnazjum nr 9 pamięta!

2017-06-20 23:37:13

 









Socrates Comenius

ROK SZKOLNY 2005/2006

ROK SZKOLNY 2007/2008

ROK SZKOLNY 2006/2007

Rośnie grono przyjaciół "EUREKI!"Zastanawiam się, kiedy miesiąc przeciekł mi przez palce i nagle już tylko parę dni dzieli mnie od wyjazdu do Francji? Nagle egzamin, nagle ciepło, nagle maj… A przecież tak niedawno spotykaliśmy się, żeby wszystko było dopięte na ostatni najmniejszy guziczek! Tak bardzo niedawno ekscytowaliśmy się na lotnisku w Berlinie i z tej pozytywnej ekscytacji nawet po polsku plątał się język („Francuski są na końcu kobelki” zamiast „kolejki”). Kto by pomyślał, że dopiero co szykowaliśmy się do Dnia Otwartego, a jednocześnie czekaliśmy na naszych gości z Francji – dziesięcioro uczniów i dwóch nauczycieli z regionu Bretanii we Francji… Na ostatni tydzień marca – na spotkanie z młodzieżą z Saint Martin Des Champs – czekaliśmy właściwie cały rok i wreszcie się udało! Grupa dziesięciorga uczniów – Justine, Margot, Alexandre, Simon, Thibault, Vincent, Steven, Quentin, Antoine i Yann – przyjechała do naszego gimnazjum wraz z nauczycielkami: Anne-Marie i Genevieve. Z ich szkołą realizujemy Szkolny Projekt Comeniusa "Eureka!". Spotkania uczniów organizujemy w projekcie jako rzecz dodatkową, a więc niefinansowaną ze środków przyznawanych na realizację programu projektu. Tym większą mamy satysfakcję z każdego spotkania uczniów z naszych czterech krajów (w projekcie bierze udział jeszcze Dania i Niemcy). Nasza francusko-polska wymiana przebiegała pod hasłem: „Moja szkoła, moje miasto, region, w którym żyję – poznaj mój styl życia. Zapraszam!”. Poza zaproszeniem do wspólnych zajęć w szkole i do uczestniczenia w naszej gimnazjalnej codzienności, staraliśmy się pokazać francuskim przyjaciołom to, co warto zobaczyć w naszym mieście i regionie. Było zatem trochę historii Gorzowa, były muzea; Międzyrzecki Rejon Umocniony, wypiek chleba w Bogdańcu; był skansen w Krzeszycach i ognisko ‘u mamy i taty’, wieczorne kręgle i relaksujący basen; była przejażdżka zabytkowym gorzowskim tramwajem; refleksje nad naszym wspólnym ‘teraz’ i wreszcie wspaniały wspólny piknik nas wszystkich – uczniów, rodziców i nauczycieli-opiekunów. Najważniejsze – prócz pięknej pogody – było jednak to, że niejedna polska i francuska duszyczka uroniła na koniec łezkę, także niejedną. To oznacza, że się udało: przyjaźnie nawiązane, nic tylko pielęgnować… Dziękujemy wszystkim Rodzicom, Dzieciom i Nauczycielom zaangażowanym w wymianę za serce i chęci! Jak goście spędzili czas można dowiedzieć się z Programu wizyty w Polsce. Nad całością projektu czuwają pani Magdalena Nowicka i pani Danuta Tomczak.


WIZYTA STUDYJNA W RAMACH SOCRATESA
Czy wiecie, że jedna z naszych zaprzyjaźnionych szkół partnerskich mieści się w przepięknej krainie? Odkrywane przez odpływ wybrzeża, piękne wiadukty, kręte uliczki, zasnute mgłą stare kościoły, prehistoryczne cmentarzyska ... to wszystko mogliśmy zobaczyć w odległej Bretanii - regionie urzekającym ciekawą historią, bogatą tradycją i wyjątkowym językiem. W dniach 25-28 marca francuska szkoła College Tanguy Prigent z St. Martin de Champs, gościła w swoim mieście dyrektorów i nauczycieli trzech szkół, które współpracują ze sobą w ramach programu Socrates Comenius. To kolejne ze spotkań, które za każdym razem dostarczają nam mnóstwo niezapomnianych wrażeń i wielu pomysłów do dalszej pracy. Przy okazji: życzymy udanego pobytu naszym uczniom, którzy uczestniczyli w wymianie polsko-francuskiej i odwiedzą Bretanię w maju w ramach rewizyty.


WIZYTA W SZKOLE W EBERSWALDE
W ramach Programu Sokrates Comenius w grudniu 2006 r. pani Magdalena Nowicka wraz z panią Anną Kowalą obserwowały jak wygląda u naszych sąsiadów praca kształtująca myślenie i działania twórcze uczniów realizowana wg programu eksperymentalnego dla uczniów klas 7-10.
Tak, jak u nas w klasach... szóstej szkoły podstawowej oraz pierwszej, drugiej i trzeciej gimnazjalnej. W Niemczech pierwszą klasę rozpoczynają sześciolatki. W tej szkole uczy się razem około 600 uczniów.
Trafiłyśmy na... realizowany właśnie w klasach siódmych projekt obejmujący kilka przedmiotów, na których opracowywano tę samą ścieżkę poświęconą regionalizmowi. Uczestniczyły w drugim tygodniu projektu na lekcjach języka angielskiego, historii, geografii, plastyki, pracach wolnych oraz w podsumowaniu
i... pani Kowala przypomina sobie, że w trakcie wdrażania naszej reformy mieliśmy takie same założenia - realizacje tych samych zagadnień dotyczących określonych ścieżek międzyprzedmiotowych na wszystkich przedmiotach w tym samym czasie.
Na przeszkodzie stanęło... to, iż korzystamy z różnych wydawnictw, programów, które utrudniają takie przedsięwzięcia. Na zespołach przedmiotowych analizujemy nasze programy, lecz niewiele możemy zdziałać. Choć byśmy chcieli nie omówimy danej epoki w jednym czasie, ponieważ jej treści zawarte w historii, języku polskim, plastyce, muzyce ujęte są na różnych poziomach klasowych. Ponadto liczba godzin w rozkładzie materiału jest różna. Dostosowujemy się także do podręczników. Ponadto nasz program nauczania jest bardzo obszerny i obejmuje duży zakres wiedzy, na utrwalenie której mamy bardzo mało czasu, a na niektórych przedmiotach prawie wcale.
Niemcy sobie z tym radzą… nauczyciele dostają program na cały 4-letni cykl i sami decydują o rozkładzie materiału; jest mniejsze nastawienie na wiedzę faktograficzną, a większe na umiejętności, samodzielne zdobywanie i wykorzystanie w praktyce wiedzy i informacji; bardzo ważna jest praca w grupach oraz grupowa analiza i ocena wykonanych zadań.
Najbardziej zaciekawiła... bardzo poważnie traktowana zarówno przez nauczycieli jak i uczniów praca w grupach. Ucznia cenia się w zależności od wkładu pracy, zachowania i jego możliwości. Jeden z uczniów w grupie dostaje ankietę i wypełnia ją w trakcie pracy grupy. Taką samą ma nauczyciel (my także dostałyśmy i musiałyśmy się wypowiedzieć) Nie zawsze są punkty; bywają też znaczki, np. buzia uśmiechnięta, smutna, obojętna. Na końcu podsumowuje się wspólnie pracę praktyczną i ankietę.

Realizując temat na jednej jednostce lekcyjnej... uczniowie wraz z nauczycielem są w stanie tego dokonać, gdyż pozwala im na to system blokowy. Przedmioty trwają przeważnie dwie lekcje - bez przerwy.
Program SOKRATES COMENIUS traktuje się… poważnie. W gabinetach wiszą plansze, plakaty o krajach, z którymi współpracują, a na korytarzach prezentacje ze spotkań uczniów i nauczycieli w poszczególnych krajach. Niektórzy nasi uczniowie zobaczyliby także siebie. Mile zaskoczył nas kalendarz w formie pociągu wykonany przez uczniów naszego gimnazjum. W pokoju nauczycielskim urządzono ciekawie kącik comeniusowy poświęcony współpracy z naszą szkołą. Nauczycielom tak bardzo spodobał się pobyt w Gorzowie i okolicach, że zachęcają do zwiedzania naszego regionu, a sami już organizują wycieczkę do Gorzowa, Łagowa i Międzyrzecza.

Zdziwienie wzbudziło to, że...
- prowadzą dwa dzienniki dla każdej klasy; jeden do ocen, a drugi do frekwencji;
- oni też nie są zadowoleni;
- całe rodziny uczestniczyły w podsumowaniu programu;
- każde dziecko ma inne imię, rzadko które się powtarza;
- uczniowie uczą się w dwóch budynkach oddalonych od siebie około 200 metrów;
- już w klasie siódmej dzieci wraz z rodzicami i nauczycielami decydują o tym czy będą zdawały maturę. Wychodzą z założenia, że skoro dziecko jest bardzo słabe, ma trudności w nauce, to nie powinno zdawać matury, gdyż ta należy się najlepszym. Utworzono klasę 23 – osobową właśnie z takich uczniów (ponoć podań było trzy razy więcej). Ta młodzież będzie przygotowywana do nauki zawodu. Raz w tygodniu cała klasa ma warsztaty (świetnie zorganizowane), na których poznaje różne zawody. Stanowiska zmieniają co trzy tygodnie, by po ukończeniu gimnazjum wybrać szkołę zawodową, która będzie im odpowiadać. Wychowawczyni jest cały dzień przy uczniach, obserwując ich na wszystkich stanowiskach. My widziałyśmy jak młodzież przygotowuje się do zawodów: krawiec, florysta, cukiernik, ślusarz, stolarz, murarz, tapeciarz, rękodzielnik, sklepikarz, handlowiec, informatyk.

Polskim uczniom spodobałoby się...
- to, że nie ma dzwonków;
- płaszcze wiszą w klasie;
- podczas zajęć praktycznych na ławkach znajdują się napoje, jedzenie, maskotki (nikt nie zostawia po sobie śmieci). A. K. – próbowałam to wprowadzić na plastyce, ale po wyjściu uczniów zostawały ogryzki w kwiatkach, papierki, butelki pod ławkami lub na szafie…);
- czyste ławki,, ściany; graffiti w podziemiach szkoły.

Nauczycielom...
- czyste ławki, ściany, śmieci t y l k o w koszach;
- nie wymuszona niczym dyscyplina, kultura osobista;
- nikt na przerwach nie wrzeszczy i nie biega;
- wszyscy uczniowie piszą piórami, dzięki czemu pismo jest wyraźne, staranne;
- dwu-godzinne bloki lekcyjne;
- dodatkowe lekcje, tzw. Freiarbeit. Są to 4 godziny tygodniowo do dyspozycji nauczycieli i uczniów. Z tego dwie poświęcone są na prace twórcze, dekoratorskie, techniczne (tak, jak u nas kiedyś prace ręczne) Dwiema nauczyciele dzielą się jak im pasuje i realizują różne dodatkowe zadania, np. powtórka trudnych tematów, rozszerzone zadania, przygotowanie do rozwiązywania testów. Każdy uczeń może robić coś innego, ale posiada teczkę, do której wkłada testy, zadania z której musi się rozliczyć na koniec semestru;
- a wszystkim bardzo duży, wygodny pokój nauczycielski;
- pani Kowali pracownia plastyczna z trzema zlewami i plastyka z muzyką przez cały rok oraz to, że młodzież zbiera pieniądze na początku roku, za które nauczycielka kupuje materiały.

Podsumowanie regionalizmu... trwało już od rana. W szkole było słychać próby piosenek, przedstawienia. W auli dekorowano scenę, ustawiano, wieszano, kładziono zrealizowane prace.
Wieczorem... ok. godziny 18-tej zaczęły schodzić się całe rodziny, by zobaczyć swoje pociechy na scenie i obejrzeć dorobek dwóch tygodni pracy.
Formy prezentacji... zróżnicowane, m.in.
- na języku angielskim wykonano plansze dotyczące różnych obiektów, wydarzeń z przeszłości, sławnych mieszkańców Eberswalde itp. Wszystko podpisano po angielsku. Na podsumowanie wyszli do miasta i zatrzymując się przy określonych obiektach uczniowie omówili je w języku angielskim dla pani Nowickiej, a w języku niemieckim dla pani Kowali;
- geografia; podróż przez epoki lodowcowe; prezentację poprzedziła wycieczka rowerowa po okolicy, w trakcie której zwrócono uwagę na geologię terenu;
- na boisku szkolnym uczniowie wykonali ze styropianu makiety z różnych okresów polodowcowych;
- biologia; wycieczka do lasu pod przewodnictwem leśniczego; poszukiwanie śladów zwierzyny oraz ciekawej flory, czego efektem były miedzy innymi zielniki;
- wycieczka nad kanał i zaporę Finow;
- historia; wyjście do muzeum w poszukiwaniu przeszłości regionu; uczniowie zdobyli stare regionalne świąteczne przepisy kulinarne, które po opracowaniu ich na lekcji plastyki pod względem graficznym wróciły do muzeum i zostają rozdawane zwiedzającym, a w szkole rodzicom;
- na pracach wolnych wykonano i oprawiono wiele kartek świątecznych metodą enkaustyki [woskowe kredki rozprowadzane gorącym żelazkiem];
- czekając na przedstawienie rodzice obejrzeli na telebimie film o tym, gdzie i w jaki sposób powstawały prace (las, muzeum, zapora, makiety, kartki świąteczne);
- przez scenę przewinęły się prawie wszyscy uczący się w klasach siódmych, jedni w humorystycznych skeczach, inni w inscenizacji legendy czy w opowieściach o ciekawostkach regionalnych. Najwięcej wystąpiło w chórze śpiewającym piosenki także po angielsku, m.in. kolędy.

Poznajcie... imiona Waszych rówieśników:
Saskia, Kasandra, Sabine, Sandra, Larissa, Julia, Anna, Magdalena, Vivien, Sophie, Jenny, Sfenja, Susann , Lisa, Liea, Jesika, Markus, Frank, Daniel, Kevin, Christian, Philip, Elias, Moritz, Alexander, Felix, Fabian, Edward, Robert, Bjórn, Mario, Tim, Hermann, Denny, Olaf, Reinier, Steven, Nico, Nehron, Ronie, Guid, Fritz, Dario, Paul.
Rozkład lekcji w klasie I gimnazjalnej (31 godzin tygodniowo):
Matemathik - 4
Deutsch - 3
Geographie - 1
Physik - 1
Sport - 3
Geschichte - 2 (po pół roku z Chemie)
Biologie - 2
Musik - 2 (co dwa tygodnie przez cały rok)
Zeichnen - 2 (co dwa tygodnie przez cały rok)
English - 3
WP - 4 (Franzcusich, Naturwissenschaft)
LER - 2 (religia, etyka, wychowanie do życia, wiedza obywatelska)
Freiarbeit - 4

Opracowanie i zdjęcia: Anna Aniela Kowala

>>zobacz galerię<<


WIZYTA GOŚCI Z KRAJÓW PARTNERSKICH
W ramach projektu Socrates-Comenius do naszej szkoły przybyli goście z krajów partnerskich - z Danii - Anne-Dorthe Pedersen, Anne-Marie Eskildsen i Ulrik Sejer Kofod - i z Niemiec - Andrea Zimmermann (koordynator projektu) i Petra Schlehofer. W zaciszu biblioteki pracowaliśmy nad drugim i trzecim rokiem projektowym naszego projektu "Eureka!" - planowaliśmy wspólne przedsięwzięcia, prace plastyczne, spotkania nauczycieli i wymiana uczniów. Nie była to jednak tylko ciężka praca, ale przede wszystkim przyjemność wspólnego przebywania, poznawania naszych kultur i zwyczajów. Goście spotkali się z naszymi nauczycielami, którzy przygotowali dla nich wspaniałą kolację.Poznali naszą szkołę, zwiedzili miasto, a także 'zajrzeli' w niektóre zakątki naszego wspaniałego regionu: zamek w Łagowie, Lubniewice, Międzyrzecki Rejon Umocniony. Mieli okazję obejrzeć prywatną kolekcję Józefa Jachimowskiego, archeologa-amatora z Krzeszyc. Byli pod wrażeniem polskiej gościnności. Pogoda dopisała, a wszyscy wyjechali bardzo zadowoleni z wizyty i pełni energii do pracy nad projektem 'Polska ma teraz pięcioro nowych ambasadorów' - tak podsumowali goście pobyt w naszym gimnazjum.


SPOTKANIE W EBERSWALDE
Szkolny Projekt Comeniusa pt. “EUREKA!”Europe Unification Raises Equality, Knowledge and Acceptance! (Zjednoczenie Europy oznacza równość, wiedzę i akceptację) w Gimnazjum nr 9 w Gorzowie Wlkp. trwa od roku, ale młodzież czterech krajów – Polski, Danii, Francji i Niemiec – spotkała się w po raz pierwszy. Dzięki bardzo dobrej współpracy nauczycieli koordynujących projekt w każdej z czterech szkół, a przede wszystkim dzięki chęciom gimnazjalistów i wsparciu rodziców zorganizowaliśmy spotkanie uczniów w miasteczku naszego niemieckiego koordynatora – Eberswalde. Na pięć wrześniowych dni Międzynarodowe Centrum Edukacji Ekologicznej o nazwie Wald-Solar-Heim stało się centrum międzykulturowych spotkań czterdziestu uczniów - reprezentantów każdego z czterech partnerskich krajów. Były to bardzo intensywne i piękne dni – pogoda i humory przednie, program bogaty, a uczestnicy otwarci, zaangażowani, nastawieni na dobrą zabawę.

Pobierz artykuł poświęcony współpracy w ramach programu Socrates - "Barnin Echo"

 

Digital-System ˆ 2008 CMS by Hubert Skowronek | Wygląd strony zaprojektował Kryspin Bober